Chceš umět řídit? Tak si vyber autoškolu, co ti dá víc než jen papíry!

Chceš umět řídit? Tak si vyber autoškolu, co ti dá víc než jen papíry!

Není škola jako škola. Některá Ti dá jen papír s osvědčením, jiná i opravdové vzdělání. A s autoškolami je to obdobné. Je tedy dobré si je otestovat ještě předtím, než zaplatíš kurzovné. Asi nikomu by se totiž nechtělo učit se řídit v plečce na obrázku. Ale těch věcí, na které si dát pozor, je mnohem víc. Pojďme se na ně podívat!

Jsou vzdělávací instituty, obory a předměty, kde jejich praktické využití snad nemůže být jasné ani samotným vyučujícím. Příklady asi není potřeba dávat, určitě Tě napadne spousta předmětů, v nichž nevidíš smysl (teda, nejspíš ten smysl jednou poznáš, ale o tom třeba jindy...). Ale autoškola mezi ně rozhodně nepatří. Tam platí jednoduché rovnítko mám papíry = můžu řídit nebo nemám papíry = nemůžu řídit. Takže by se mohlo zdát, že je úplně jedno, kde si ten řidičák budu dělat, ale úplně tak jednoduché to není.

Když jsem si dělal řidičák na auto na maloměstě, situace s výběrem autoškoly byla celkem jednoduchá - na městečku byly dvě a z nich jenom jedna měla smlouvu s mou střední na cenově zvýhodněném poskytování výuky pro studenty. Takže bylo jasno. A zpětně musím říct, že ač mě instruktoři během výuky dost štvali, nebyla ta autoškola úplně z nejhorších - vcelku dobře nás připravili na testy, před vjezdem do ostrého provozu jsme si vyzkoušeli jízdu na trenažeru, samotné jízdy probíhaly ve třech různých autech a ty modely nebyly ani zas až tak prehistorické. Kdo si však dělá papíry ve větším městě, má možností výběru určitě víc a ne vždycky platí přímá úměra mezi cenou a poskytovanou kvalitou.

Co by tedy dobrá autoškola měla splňovat?

  • Kompletní ceník - je jasné, že nikdo z nás peníze netiskne a kolikrát máme celkem hluboko do kapsy, takže se snažíme hledat co nejlevnější možnosti. Pokud ale jedna autoškola nabízí výcvik mnohem levněji než většina ostatních, měli bychom se mít na pozoru, protože by se nám mohla ve finále dost prodražit. Pro letošek se běžná cena za kurz pobyhuje mezi devíti a deseti tisíci korun. Pokud po Tobě chtějí výrazně víc, snaží se Tě vzít na hůl, ale pokud najdeš někde autoškolu za třeba 6000, tak bacha na to! Není totiž moc legálních možností, jak srazit cenu tak výrazně dolů. Některé autoškoly se tak uchylují k podvodnému jednání, kdy buď nepřiměřeně zkracují výuku nebo v průběhu výcviku požadují extra poplatky za ujeté kilometry, závěrečnou zkoušku apod. Dobrá autoškola má všechny své poplatky popsány ve veřejně dostupném ceníku a žádné navíc nepožaduje.
  • Tým instruktorů - že by měl mít každý instruktor odpovídající kvalifikaci, to je samozřejmost. Ale měl by mít i náležité zkušenosti. Můžeš čekat bohaté zkušenosti od čtyřiadvacetiletého instuktora, když právě 24 let je minimální věk pro přijetí do instruktorského kurzu? Řekl bych, že spíš ne. Asi bych spíš hledal školu, kde je i pár školitelů třeba s desetiletou praxí.
  • Vozový park - zkoušet si rozjezdy do kopce s Bugatti Veyron by bylo dost zbytečné, na druhou stranu učit se na třicet let starém autě taky není nic, po čem by člověk toužil. Pokud to jde, podíval bych se po takové autoškole, kde mají auta současné produkce, protože řízení auta s všemožnými současnými asistenty je rozhodně jiná než se stodvacítkou, kde jedinou technickou vymožeností nad rámec volantu a pedálů byl ruční sytič. Taky by bylo fajn vyzkoušet si jízdu jak s benzínovým, tak s dieselovým motorem - každá varianta má svá specifika, která se člověk nemusí učit až na vlastním voze. Samozřejmostí by pak měl být dobrý technický stav vozidel a pochopitelně jejich schválená úprava pro výcvik v autoškole.
  • Teoretická výuka - když bude autoškola slibovat, že zařídí extra rychlokurz za dva týdny, podívej se na to snad jen ze zajímavosti, ale jinak ruce raději pryč. Teoretická výuka se dle zákona musí skládat z 18 hodin výuky předpisů o provozu vozidel, 2 hodin o ovládání a údržbě vozidla, 10 hodin teorie zásad bezpečné jízdy, 2 hodin zdravovědy a 4 hodin opáčka a přípravy na testy. To je celkem 36 hodin - a to jsme se ještě vůbec nedostali na silnici! Dobrá autoškola má na výuku teorie pořádně zařízenou učebnu (daťák, ozvučení, modely,...), učební pomůcky (učebnice, videa, soubory testů...) a každá učební lekce tam trvá poctivou třičtvrtěhodinu. Už tak je to celkem krátký čas - ještě aby ho autoškola svévolně zkracovala...
  • Praktický výcvik - ten se skládá ze 4 hodin zdravotnické přípravy, dvou hodin údržby vozdila a 28 hodin jízd. První jízdy mají probíhat na cvičném hřišti, na což autoškoly někdy dost kašlou, protože se jim nechce si cvičák pronajímat. Taky je fajn, když má škola trenažer, ale povinné to není. Co se týče průběhu jízdy, můžeš za jeden den najet maximálně dvě vyučovací hodiny (tedy 90 minut). Není tam žádné kilometrové omezení, takže kdyby se Ti instruktor snažil nakecat, že už máš najetý limit patnácti kilometrů a tak máš splněnou dvouhodinovku, přestože trvala jenom dvacet minut, tak ho ve vší slušnosti pošli k šípku. Setkal jsem se taky s fíglem, kdy měli jízdy naráz dva studenti, po 45 minutách se prostřídali v řízení, ale instruktor jim zapsal 90 minut oběma. To je samozřejmě taky podvod. Od doby, kdy jsem si dělal řidičák, se změnilo to, že teď student taky podepisuje, že si odjezdil předepsaný čas lekce. Když Ti to nebylo umožněno, nic nepodepisuj. Pozdější reklamace by asi nebyly vyslyšeny. Dobré je, když Ti autoškola umožní vyzkoušet si jízdy jak přes den, třeba i v dopravní špičce, tak naopak brzy ráno nebo pozdě večer za tmy. Cenné jsou i lekce na sněhu, za deště nebo na náledí, ale takové podmínky autoškola těžko může zařídit. Co však zařídit může, je rozvrstvení jízd tak, aby sis vyzkoušel/a jízdu jak ve městě, tak na okreskách, ale třeba i na dálnici nebo rychlostní silnici.

Všechny tyto věci se dají jen velmi těžko zjistit jen pohledem na webové stránky autoškoly. Nejlepší je reference od člověka, který v dané škole byl a můžeme mu důvěřovat. Ale i tak bych doporučil doplnit informace o osobní návštěvu autoškoly a podrovné vyptávání na všechny výše zmíněné věci. A nenechat se odbýt, že to všechno se probírá na první hodině - to už může být zbytečně pozdě na změnu rozhodnutí.

Související příspěvky:

Když nedosáhneš na volant...

S vůní benzínu

"Rychlost nikdy nikoho nezabila..."

Pásy? Pásy. Pásy!

Za volantem na okresce i na závodním okruhu - rozhovor s Jiřím Písaříkem


Napište svůj názor

Psát reakce smí pouze registrovaní uživatelé. Pokud jste zaregistrováni musíte se přihlásit.

Souhlas s cookies

Používáme pouze "funkční" cookies nutné pro provoz webu.

Více o GDPR.