Minecraft je podnětná a mnohdy přínosná hra, úplně bez rizik ale není, zjistila česká studie

Minecraft je podnětná a mnohdy přínosná hra, úplně bez rizik ale není, zjistila česká studie

Hra Minecraft je bezpochyby fenoménem, který už nějakou dobu plní nejen megabyty dat na discích našich počítačů a klipů na videoserverech, ale především volný čas vcelku početné komunity hráčů u nás i v zahraničí. Jak jsou na tom čeští hráči Minecraftu, na to se podívali výzkumníci z Univerzity Palackého v Olomouci.

Předpokládám, že zhruba půlka čtenářů tohoto webu klikla na tento článek proto, že Minecraft je pro ně stejně nedílnou součástí života, jako třeba spánek či jídlo. A ta druhá, pakliže si dnešní článek otevřela, tak udělala s očekáváním silné negativní kritiky na tuto 'kravinu', kterou by v životě nehráli, protože jí, jakož i jejími hráči, upřímně opovrhují. Splnění mého předpokladu by jen potvrdilo, o jak velký fenomén jde - cokoliv, co hýbe světem, má velkou skupinu obdivovatelů a nemenší skupinu kritiků; málokdy však početný dav lidí, kterým by to bylo lhostejné. Kdyby někoho nechával Minecraft opravdu chladným, ani pes by po něm neštěk' a studie, které dnes věnujeme řádky, by nemusela vzniknout.

'Můžu přestat, kdy budu chtít! Jen musím ještě tohle dostavět...'

Centrum prevence rizikové virtuální komunikace, které spadá pod Pedagogickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci, si posvítilo na to, co pro české hráče Minecraft znamená, kolik času mu věnují a o jak bezpečné prostředí se jedná. A protože bezpečnost na Internetu je i naším předmětem zájmu, nemůžeme tuto studii necitovat. Podle Kamila Kopeckého z výše zmíněného centra prevence se Minecraft "orientuje především na dětskou kreativitu a její rozvoj, inspiruje, poskytuje prostor k sebevyjádření, podporuje kooperaci mezi uživateli, rozvíjí dětskou fantazii." To je zhodnocení, které musí jistě autorům hry i jejím hráčům dělat neskutečně dobře. Jenže Kopecký pokračuje: "Pro děti je však (hra) natolik přitažlivá, že velmi rychle dokáže vyplnit jejich veškerý volný čas, a potlačit tak ostatní aktivity,“ což už jistě tak pozitivní zpráva není. Podle studie se 16 % hráčů považuje za závislé na Minecraftu. Sice se nejspíš nejedná o zničující závislost (jako třeba u gamblingu), ale 'jen' o závislostní chování, ale i tak je na pováženou, že se necelá pětina hráčů přizná ke svému pocitu závislosti. Kolik dalších hráčů ji pociťuje, ale nepřizná se k ní? "Například 28,23 % hráčů potvrdilo, že ztratilo kontrolu nad časem tráveným hraním Minecraftu, 22,40 % pociťuje pálení očí, 21,68 % bolesti zad, hráči rovněž potvrzují bolesti rukou, zápěstí, bolesti hlavy, rostoucí toleranci k hraní, narušení harmonogramu dne, poruchy stravování, rozostřené vidění či poruchy spánku," doplňuje autor studie.

Jak je to s bezpečností?

Hráči, kteří se studie zúčastnili (bylo jich 2300 ze všech krajů ČR), odpovídali i na otázky zaměřené na bezpečnost prostředí. Tak jako každá jiná online hra (nebo jiné virtuální prostředí, kde spolu mohou lidé komunikovat), může být i Minecraft místem setkání se slovní agresí nebo šikanou. Konkrétně slovní agresi (nadávání, urážení) potvrdilo více než 30 % dotázaných, zhruba šestina pak zažila při hraní vyhrožování a více než desetina hráčů se setkala s vydíráním v herním prostředí. Přibližně pět procent respondentů se pak setkalo s tím, že byli při hraní Minecraftu obtěžováni žádostmi o zaslání svých nahých fotografií a zhruba stejný počet hráčů stal obětí kyberšikany, kdy si jej někdo ze spoluhráčů nahrál a pak veřejně zesměšňoval. Tato čísla ukazují, že Minecraft sice není divokou džunglí, kterou by nešlo projít bez ohrožení, ale přesto si člověk musí dávat pozor na to, s kým hraje a o čem se s ním baví.

A kolik času mladí Češi této hře věnují? Téměř čtvrtina hráčů stráví ve světě kostiček více než jedenáct hodin týdně, skoro 14 % pak více než dvě hodiny každý den. Přibližně polovina hráčů kutá 'stouny' každý den bez rozdílu, zda je zrovna všední den nebo víkend. To potvrzuje slova Kamila Kopeckého, že hra má ambice potlačit ostatní aktivity, kterými děti dříve trávily volný čas, a že by byly vhodné nějaké domluvené časové limity, do kterých se dítě musí s hraním vejít. Verdikt studie o Minecraftu je tedy předvidatelný - jde o zajímavou hru v relativně bezpečném prostředí, která může být svým hráčům i užitečná, ale (tak jako všeho) je jí třeba užívat s mírou, aby její hraní nepřerostlo v závislost.

Pokud Tě zajímají další podrovnosti, zde najdeš celou studii.


Napište svůj názor

Psát reakce smí pouze registrovaní uživatelé. Pokud jste zaregistrováni musíte se přihlásit.

Souhlas s cookies

Používáme pouze "funkční" cookies nutné pro provoz webu.

Více o GDPR.