„Ale Bohoušku, nesmíš věřit všemu, co se říká v televizi…“ zní hláška z filmu Pelíšky a je veskrze pravdivá. Ovšem kam se hrabe televize na internet! To je teprve ta pravá džungle lží, mýtů, fake news, hoaxů a dezinformací! Dovedeš rozpoznat pravdivé informace od toho zbytku? Řekneme Ti, jak na to!
Tento týden vydala Fakulta sociálních studií Masarykovy Univerzity v Brně zprávu z aktuálního výzkumu, ve kterém politologové z fakulty testovali, jak Češi reagují na různé manipulativní techniky v článcích a jejich titulcích. Výsledek není pro naši společnost ani trochu lichotivý – zatímco pozitivně zmanipulovanou (tj. například pochvalnou, podbízivou) zprávu rozpoznáme se zhruba 40% úspěšností, manipulaci vyvolávající strach a negativní emoce z 80 % vůbec nevnímáme!
To znamená, že jsme velmi náchylní k přijímání dezinformací, zejména pak těch, které se v nás snaží vyvolat strach nebo někoho očernit.
Ne, že by články s takovými titulky byly nutně nepravdivé. Ale rozhodně nejsou nezaujaté, pravdu si přiohýbají tu na jednu, tu na druhou stranu, hlavně se ale snaží nám mimo informace předat především názor – čehož si nemusíme všimnout a to je pak špatně.
Jiná studie z prestižního technologického institutu MIT zveřejněná v časopise Science zase dokazuje nelichotivý fakt, že lži se prostě šíří neúměrně rychleji a přirozeněji než pravdivé informace. „Klíčovým aspektem je, že obsah, který vyvolává silné emoce, se šíří dále, rychleji a táhne více…“ objevuje se ve zprávě. Autor výzkumu to vysvětluje tím, že falešné informace jsou často velmi originální a velmi negativní. A to jsou právě dva faktory, které podvědomě přitahují naši pozornost – „jsme pozorní vůči novým hrozbám a obzvláště pozorní vůči negativním hrozbám,“ které pak máme tendenci šířit dál, aby se o tom hrozném novém nebezpečí dozvěděli i naší blízcí.
Neznamená to, že by nepravdivých zpráv bylo na internetu víc, právě naopak. Ale už ze své podstaty přitahují naši pozornost mnohem víc, takže se šíří rychleji.
V první řadě bude dobré nesdílet neověřené nebo neověřitelné informace. Tím výrazně prospěješ zpomalení jejich šíření. A je jedno, jestli jde o zprávu o vypuknutí třetí světové války, nebo šokující informace, že neoblíbená spolužačka z béčka má špinavá rovnátka, princip je u zpráv libovolné důležitosti stejný. Je potřeba popřemýšlet, zda:
Pokud naznáš, že máš před sebou informaci, která je ověřitelná, je psaná objektivně, je aktuální a je vhodné, aby o tom věděli i Tvoji blízcí/přátelé/followeři, pak klikni bez obav na tlačítko Sdílet. V opačném případě se nerozpakuj zprávu zavřít bez jejího dalšího šíření :)
O poznání těžší, než informaci nesdílet, je jí nevěřit, popřípadě nenechat se jí ovlivnit. I tady ale můžeš udělat pár kroků k tomu, aby Tě fake news a hoaxy nezasahovaly:
https://www.muni.cz/pro-media/tiskove-zpravy/vyzkum-lidi-nejvic-manipuluje-strach-dotyka-se-to-i-vnimani-eu
https://science.sciencemag.org/content/359/6380/1146
https://www.jaknainternet.cz/page/1199/muzeme-verit-internetu-/
Můj účet, můj hrad
Phishing - jak se nechytit do sítí novodobých rybářů
Hej, Ty, nech si ty hejty!
Na tělo si taky nenapíšeš kdejakou blbost...
A co teď?!
Internet Vol. 3: Nové výzvy
Bezpečně na Internetu - udělejme si v tom jasno!
Reálné případy a dopady sextingu
Sexting II. Víš, s kým se seznamuješ?
Bacha na sexting
"Nevěřte citátům na internetu, nemusí být pravé." - Abraham Lincoln, 1862
Internetová identita - naše druhé já?
Na internetu se chováme nejen slušně, ale i opatrně!
Jak vymyslet heslo a jak ho nezapomenout
Slavným proti své vůli aneb O fotkách a videu na internetu
To (ne)vysvětlíš?!
Google jasnovidec
Hledej, stopa!
Welcome to the Internet - let me be your guide!