Sjezdovka není demolition derby aneb Jak se chovat na horách

Sjezdovka není demolition derby aneb Jak se chovat na horách

No sláva! Už to skoro vypadalo (aspoň tady v Praze a okolní kotlině), že letos zima snad ani nepřijde. Dobře, zrovna dneska je venku stejně ošklivá obleva, nicméně hory už jsou dostatečně bílé, abychom vyrazili na hory. Ale tušíš, co na horách krom sjezdového vybavení potřebuješ? No jasně, umět se tam chovat! Některá pravidla jsou jasná, jiná člověka mohou překvapit. A pak jsou nepsaná pravidla a doporučení, která často získáme až s nabytými zkušenostmi, jenže to už může být pozdě. Tak se na to pojďme mrknout, ať na horách nepůsobíme jako kalamita srovnatelná s orkánem nebo sněžným mužem...

Nikdy jsem nebyl na horách v zahraničí, takže nemohu posoudit, jak to tam vypadá a funguje. Ale ode všech známých, co se kdy vrátili z lyžovačky v Rakousku, Itálii nebo Francii, jsem slyšel vždy totéž - krása střídá nádheru, skoro žádní lidi, žádné fronty u vleků, na sjezdovce nikoho nepotkáš, takže Tě nikdo neohrožuje... Jenže u nás jsou podmínky trochu jiné. Zejména v tom, že areály jsou menší, koncentrace lidí větší a tudíž se stává častěji, že někdo někomu překáží, omezuje ho či dokonce ohrožuje. A aby se tak nedělo (nebo alespoň ne tak často), existují určitá pravidla. Konkrétně jde o desatero pravidel FIS (mezinárodní lyžařské federace), které určuje, jak se máme chovat na sjezdovkách i mimo ně, pokud jsme na horách. Ta pravidla visí ve většině areálů alespoň u centrální lanovky, někde jsou vyvěšena i u každého vleku. Abys je však nemusel/a studovat až v nervózně popojíždící frontě, podívej se na ně už tady:

Desatero pravidel FIS

1. Ohled na ostatní lyžaře
Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného. To je asi jasné a vlastně by se do tohoto pravidla vešla skoro všechna ostatní.
2. Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy
Každý lyžař nebo snowboardista musí jezdit na dohled. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musí přizpůsobit svým schopnostem, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům jakož i hustotě provozu. Přestože ani u tohoto bodu není o čem diskutovat, realita často vypadá jinak - hůlkaři v kulichu si mnohdy pletou sjezdovku se závodní tratí a prknaři zase kolikrát nechápou, že když se řítí dolů s větrem o závod a někdo jim nedopatřením zkříží cestu, nezastaví na metru ani kdyby měli hrany nabroušené jak nože od Horsta Fuchse.
3. Volba jízdní stopy
Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním. Vždycky máš zodpovědnost za bezpečnost lidí, kteří jedou pod Tebou. Nemůžeš si tedy říct, že seshora až dolů budeš sekat krátké obloučky na pětimetrovém pásu na kraji sjezdovky - vždycky musíš svoji trasu korigovat tak, abys neohrozil lidi jedoucí pod Tebou, i kdyby oni nečekaně změnili směr jízdy na kteroukoliv stranu.
4. Předjíždění
Předjíždět se může ze shora nebo zespodu, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru. Zkrátka - předjížděj, kudy chceš, ale s uctivým odstupem. Ostatní lyžaři nejsou slalomové praporky, aby ses o ně otíral v efektně vystřiženém obloučku.
5. Vjíždění a rozjíždění
Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí pohledem nahoru a dolů přesvědčit, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní. Tohle je častý nešvar viditelný především u různých učebních skupin, kurzů a školních lyžáků - i kdybych zbytek skupiny sebevíc zdržoval, nemůžu vjet do svahu, dokud nebudu mít jistotu, že to do mě někdo nenapálí. To je logické, ne?
6. Zastavení
Každý lyžař nebo snowboardista se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečně zdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji. Znáš to, jak si lidi nejčastěji potřebují popovídat ve dveřích nebo na na rohu baráku, aby je všichni museli složitě obcházet? Na svahu to někdy vypadá podobně. Ty však teď víš, že se tak chovat nebudeš a nebudeš zbytečně zastavovat na zúženém místě, za ostrou zatáčkou ani pod zlomem na svahu, přes který nebudeš vidět. A když spadneš, nebudeš v rozplácnuté poloze půl hodiny meditovat o tom, co se stalo, ale dle možností se zvedneš, sebereš své věci a zmizíš ke kraji sjezdovky.
7. Stoupání a sestup
Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě. K tomu asi není co dodat. Když už musíš po svahu cestovat pěškobusem, tak prostě jenom po kraji. A kdybys náhodou musel sjezdovku pěšky přejít napříč (pak Tě opatruj Pán Bůh...), tak na široko daleko viditelném místě, co nejrychleji a pochopitelně pouze tehdy, když nikdo nejede. Ideálně však jen pod sjezdovkou nebo až nahoře nad ní.
8. Respektování značek
Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci. Taky bez diskuse. Když vidíš ceduli, že je nějaká cesta zavřená, tak tam prostě nepojedeš, ty cedule tam nejsou pro nic za nic.
9. Chování při úrazech
Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc. To dokonce vyplývá i z Občanského zákoníku. Neznamená to, že bys měl na svahu napravovat otevřenou zlomeninu, ale minimáně zavolat horskou službu - v ČR má centrální dispečink na čísle 1210. Není ale od věci mít dopředu zjištěné a uložené číslo na místní horskou službu - ušetří se tím často drahocené vteřiny.
10. Povinnost prokázat se
Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek nebo účastník, ať odpovědný, nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje. O tomto pravidle podle mě většina lidí neví, ale je to logické - u dopravní nehody se taky musíš policii prokázat pro případné další vyšetřování. Prakticky to znamená, že i na svah s sebou máš nosit občanku a pokud se dostaneš k vážnější nehodě, kde někdo z účastníků nebude schopen odejít po svých, buď připraven se jí prokázat.

Další pravidla a doporučení

Když člověk bude dodržovat toto desatero, teoreticky by se nemělo nic zlého přihodit, ne? No, popravdě tomu tak úplně není. Ani tato pravidla nepamatují na všechny rizika a faktory, které mohou způsobit vážnou kolizi nebo jiné neštěstí. Pojďme si tedy zmínit ještě pár dalších zásad:
Nezapomínej na bezpečnostní a ochranné pomůcky!
V ČR kupodivu zatím není povinné nosit na svahu ochrannou helmu a to dokonce ani pro děti. Osobně bych však bez helmy nejspíš nevyjel a dítě bez helmy bych na svůj lyžák rozhodně nevzal. Fakt to není zbytečnost a i mě už helma nejednou zachránila před vážným úrazem, ne-li něčím horším. Ale ani další vybavení není dobré podceňovat - zejména jsou důležité pořádné rukavice, které chrání nejen před mrazem, ale i před rozříznutím ruky hranou prkna/lyží nebo potrháním o ostrý zledovatělý sníh. Chránič páteře je také velmi šikovná věc, několik nynějších vozíčkářů by mohlo vyprávět...
Hlídej si své vybavení!
Nemyslím tím bedlivou kontrolu, jestli Ti někdo nekrade lyže, zatímco u kiosku popíjíš svařák, ale pečlivé hlídání, aby Ti Tvoje prkno nebo lyže neodjely samy do údolí. Lyže mají alespoň ve vázání implementovanou brzdičku, byť ani ta v prudkém svahu lyži nezastaví, pokud je hodně tvrdý, přemrzlý sníh. SNB však tento bazmek nemá vůbec a tak si dávej bacha, ať Ti neujede - rozjeté prkno je schopné někomu fakt useknout nebo minimálně zlomit jakoukoliv část těla, která se mu připlete do cesty. Když si prkno pokládáš na svah, tak vždycky vázáním dolů a vždycky kolmo ke svahu. Když se na ně chystáš nastoupit, volnou (zadní) nohou si je přišlápni, než budeš mít přivázanou tu přední.
Pozor na prostor za Tebou!
Je jasné, že nemůžeme mít oči všude, měli bychom však aspoň tušit, co se kolem nás děje, i když tam nevidíme. Hůlkaři jsou zase o trochu víc v klidu, Ti zpravidla nevidí nahoru a tam je to zajímat až tak moc nemusí (pokud se nechystají vjet na svah nebo traverzem přejet sjezdovku, to se rozhlédnout musí!!!), prknaři to mají o poznání složitější. Tím, že stojí bokem ke svahu, nevidí, co se děje vedle nich. Dávej tedy pozor obzvláště při zatáčkách na backside a hlídej si prostor všude kolem sebe, ať můžeš aspoň tušit, jestli se za Tvými zády někdo nenachází. Pokud preferuješ rychlou jízdu, tak si radši počkej, až se svah trochu vylidní.
Žádný alkohol!
Asi nejméně respektované pravidlo na našich horách. Máme pocit, že grog, svařák či nějaký panáček přece k tomu lyžování patří. Jenže s alkoholem v krvi je pochopitelně motorika a úsudek horší, odvaha naopak větší. A to vede logicky k pádům, kolizím a úrazům. V bezpečí na chalupě si klidně lokni, ale na svah ten chlast fakt netahej.
Používej všechny smysly!
Jak už jsem psal výše, zejména prknaři to mají s rozhledem kolem sebe poměrně složité. Je proto důležité mít na svahu chráněný a nastražený nejen zrak (chráněný ideálně pořádnými lyžařskými brýlemi nebo aspoň zabarvenými obyčejnými brýlemi - bez brýlí toho přes slzy a vločky nebo ostré světlo moc neuvidíš), ale i sluch! Když si vezmeš pod helmu sluchátka, tak nemáš absolutně žádnou možnost zjistit, co se děje mimo Tvoje zorné pole. Hudbu si tedy nech, stejně jako ten alkohol, až na chalupu.
Pozor na skoky!
Skákání je super věc, letět chvíli vzduchem je báječný zážitek. Ale jednak nesmíš přeceňovat svoje schopnosti a na skokánky, byť sebemenší, se vydávat dřív, než budeš brilantně ovládat techniku jízdy. A především musíš vždycky vědět, kam skáčeš - dopředu si zjisti, jaký je terén dopadu a hlavně si nech od někoho ukázat, jestli za skokánkem někdo nestojí/nesedí/neleží. O takové překvapivé setkání jistě nestojíš...
Ani tento výčet samozřejmě není konečný. Je spousta věcí, na které je potřeba dávat pozor. A jestli na hory jezdíš, jistě Tě napadnou další věci, které je potřeba si hlídat. A pokud se tak stane, nenechávej si to pro sebe a napiš nám svoje zkušenosti a doporučení, jak se na horách chovat - rád tento článek o Tvoje poznatky rozšířím. Psát můžeš do komentářů pod článkem i pod příspěvek na FB.

Napište svůj názor

Psát reakce smí pouze registrovaní uživatelé. Pokud jste zaregistrováni musíte se přihlásit.

Souhlas s cookies

Používáme pouze "funkční" cookies nutné pro provoz webu.

Více o GDPR.