Hledej, stopa!

Hledej, stopa!

Jedna ze základních pouček kriminalistiky zní, že neexistuje dokonalý zločin. Vždycky po pachateli zůstane nějaká stopa - někdy hluboká a jednoznačná, někdy viditelná jen pod mikroskopem, ale vždycky tam je. S pohybem na internetu je to podobné, každý náš krok tam zanechává otisk, který o nás později může prozradit, jací jsme.

Představ si, že máš po škole a ucházíš se o práci, dejme tomu o místo číšníka v nějaké nóbl restauraci. Napíšeš životopis, ve kterém se vychválíš do nebes, slušně se učešeš, vezmeš si košili, která překryje kérky na rukou... A stejně o Tobě bude zaměstnavatel vědět, ještě dřív, než k němu vejdeš na pohovor, že jsi potetovaný od hlavy k patě, neumíš se slušně vyjadřovat, jsi členem fotbalových hooligans a nemáš uvedenou střední hotelovku, ba ani učňák kuchař-číšník... Jak to zjistil? Asi sis v minulosti nedával/a pozor na svou digitální stopu...

Příklad to není až tak nereálný. Ne, že bych Ti podsouval násilnickou minulost nebo nedostatečné vzdělání. Realitě podobné je spíš to, že si Tě případný zaměstnavatel před přijetím hezky prolustruje. Není to nic podlého nebo nečestného. Sám to dělám taky a kdybych někoho přijal, aniž bych si o něm zjistil všechny dostupné informace, asi bych měl pocit, že jsem něco podcenil. Taky předpokládám, že ostatní činí zrovna tak a proto se snažím, aby moje digitální stopa nebyla problematická.

Jak to funguje?

Každý krok, který na internetu uděláme, se do jeho podoby nějakým způsobem zapíše - třeba když nahrajeme fotku na Instagram, sdílíme něco na Facebooku, zalajkujeme kamarádův tweet nebo se zaregistrujeme do internetového obchodu. Tyto kroky jsou asi nejviditelnější, ale dopátrat se dá mnohem víc! Třeba to, jaká máš oblíbená videa na youtube, na jaké stránky chodíš nejčastěji nebo odkud se připojuješ. Vyhledávače, jako je třeba Google, si dělají takový rejstřík toho, co na internetu je - když se objeví nějaká nová stránka, vyhledávač ji 'pročte', zindexuje (tj. přiřadí ke stránce a jejímu obsahu relevantní hesla a odkazy, která uloží do svého rejstříku) a začne je nabízet jako výsledky vyhledávání, když někdo bude hledat výrazy, které se podobají obsahu oné stránky. Když zjistí, že o tyto stránky nemá nikdo zájem, přestane je nabízet tak často a obráceně. 

Co by kdo o mně našel?

Pak stačí jen zadat do vyhledávače své jméno a ejhle, najednou vidíme, co o nás internet ví. Byla by však chyba si myslet, že když na první stránce výsledků vyhledávání jsou jiné osoby s naším jménem, tak jsme neviditelní. Jen ti naši jmenovci, kteří jsou zobrazení na začátu seznamu, jsou asi známější, na webu aktivnější nebo hledanější. Existuje ale mnohem víc způsobů, jak informace o někom vyhledat. Když zná někdo třeba naše datum narození, rázem mu to může vyplivnout úplně jiný seznam. Když zná i bydliště, už se smyčka utahuje a pokud má i naši fotku, po chvíli práce a filtrování výsledků toho o nás může zjistit poměrně dost. 

Pokud ale nepíšeš vlastní blog, nejsi propíraný/a v médiích a nemáš veřejný profil na FB, nikdo o Tobě přes vyhledávání nic moc nezjistí (ostatně si to zkus sám/a, co o sobě najdeš). Neznamená to ale, že po Tobě nezůstává žádná stopa. Většina webů používá soubory s údaji, které popisují Tvoje chování na stránkách, aby si pamatovaly Tvoje volby, přiřadili Tvoji návštěvu k těm minulým apod. Těmto souborům se říká cookies a zpravidla jsme nuceni s jejich vytvářením a používáním souhlasit, když si chceme nějaké stránky prohlížet. Do cookies běžný smrtelník náhled nemá, ale weby ano. Nejsilněji to jde vidět asi na reklamách - stačí se párkrát mrknout na stránky autobazarů a najednou Ti na libovolných jiných stránkách vyskakují reklamy na auta. Stačí nasdílet fotku s miminem a hle - všude se objevují reklamy na plínky...

O tomhle místě nikdo neví, tady mě nenajdou...

Další level digitálních stop představují adresy zařízení, ze kterých se připojuješ k internetu. Každé zařízení má svoji unikátní fyzickou adresu a IP adresu. Podle kombinace těchto dvou údajů lze zjistit i to, z jakého města nebo s určitou přibližností z jakého místa se připojuješ. Pokud navíc z více zařízení přistupuješ ke svým uživatelským účtům, je možné i sledovat Tvůj fyzický pohyb, místa, kam často nebo pravidelně chodíš apod. Z toho zase profitují především reklamy - když facebook 'uvidí', že se připojuješ nejčastěji třeba z Kladna a o víkendech z Liberce, bude Ti doporučovat další Kladeňáky k přidání do přátel a zvát Tě na víkendové akce v okolí Liberce. Technicky ale jde i skutečně člověka podle IP adresy vystopovat a sledovat, což může využít třeba policie v případě spáchání závažného trestného činu nebo ohrožení života.

Jak se o svou stopu starat

Pokud si chceš uchovat svoji digitální stopu čistou, pak pamatuj, že nejvýznamnějšími zdroji informací jsou:

  • diskuse pod články - je jistě super vést diskuse a spory o věcech, která Tě zajímají, ale je potřeba pamatovat na to, že se k Tvým příspěvkům může takřka kdokoli po kratším nebo delším úsilí dostat. I proto není moudré v diskusích používat výhrůžky, nadávky, zjevné lži apod.
  • profily a aktivita na sociálních sítích - ani na sociální sítě bychom neměli umisťovat obsah, který bychom neukázali cizím lidem (sociální sítě jsou vůbec případ sám pro sebe, takže si je rozebereme v jednom z dalších článků).
  • vlastní stránky nebo blogy - jestliže máš stránky nebo blog, kam Ti mohou přispívat i jiní lidé, dávej pozor na to, co tam píšou, protože to může být spojované s Tebou; takže pokud takové stránky máš a někdo Ti tam háže extermistický, pornografický nebo jinak nevhodný materiál, pryč s ním! 
  • historie navštívených stránek a chatování - návštěvy stránek, v nichž nechceš, aby se někdo jiný zpětně hrabal, by měly probíhat v tzv. skrytém nebo utajeném režimu. Zejména to platí, pokud se pohybuješ na sdíleném nebo veřejně přístupném počítači a navštěvuješ stránky, kde se přihlašuješ (mail, e-shop, diskusní fóra apod.). Z veřejně dostupných počítačů se vůbec nedoporučuje přihlašovat se na svůj bankovní účet. Pokud není zbytí, zásadně k tomu použij právě skrytý list prohlížeče. Ten se zpravidla otevírá pomocí klávesové zkratky Ctrl+Shift+N nebo v menu prohlížeče pod názvem 'nové soukromé/skryté okno/list.
  • členství v organizacích, klubech a spolcích, které na web umisťují jména členů - asi Tě ani nikoho jiného neurazí zmínka o Tvém členství ve skautu, Českém klubu turistů nebo fotbalovém týmu TJ Sokol Horní Kounice... Kdyby se Tvými sympatiemi a členstvím chlubil Ku-Klux-Klan, Národní odpor nebo Prague Boys Young, už by to tak lichotivé nebylo.
  • registrace na internetových stránkách  - spousta stránek, které vyžadují registraci, se snaží o sebepropagaci skrze účty na sociálních sítích svých uživatelů. Při registraci proto hledej automaticky zaškrtnuté políčko 'Sdílet na FB' a podobně. Tedy, pokud se tím opravdu nechceš pochlubit :) Opět platí, že jakákoliv registrace by měla proběhnout buď na Tvém zabezpečeném počítači/tabletu/telefonu nebo přes soukromé okno prohlížeče.

Když tyto zásady budeš dodržovat, je pravděpodobné, že Tvá digitální stopa bude čistá jako karma buddhistického mnicha. V případě, že nežiješ na internetu ve dne v noci, patrně těch poteniálně nelichotivých informací o Tobě taky nebude tolik. Pokud se však na síti chováš jako ty nejhorší z uvedených příkladů počítej s tím, že Ti někdo Tvé dřívější chování na netu vmete do tváře ve chvíli, kdy se to bude nejméně hodit. :) Vážně, ani nás samotné nemusí v budoucnosti těšit, že jsme někde veřejně vypustili větu, za kterou se budeme stydět. Obzvláště dnes, kdy v diskuzích na FB, pod zprávami apod. nechodí diskutéři pro vulgarismy, výhrůžky a 'šibenice' daleko, by bylo dobré udržet své vyjadřování na uzdě...

Související články:

Cesta k lepšímu internetu začíná u Tebe!

Bezpečně na Internetu - udělejme si v tom jasno!

Reálné případy a dopady sextingu

Sexting II. Víš, s kým se seznamuješ?

Bacha na sexting

"Nevěřte citátům na internetu, nemusí být pravé." - Abraham Lincoln, 1862 

Internetová identita - naše druhé já? 

Na internetu se chováme nejen slušně, ale i opatrně! 

Jak vymyslet heslo a jak ho nezapomenout 

Slavným proti své vůli aneb O fotkách a videu na internetu 

To (ne)vysvětlíš?! 

Google jasnovidec 

Welcome to the Internet - let me be your guide!

Vyhráli jste milion korun! Pošlete nám své číslo účtu a heslo…

Kybergrooming. Miláček, nebo úchylák?

Kyberstalking? Nebezpečné pronásledování!

V zajetí sítě her

Je to challenge nebo damage? Jak přežít výzvy na internetu

Kvanta sociálních sítí, aneb když dva dělají totéž, není to vždycky totéž

 


Dotazník není zadán


Napište svůj názor

Psát reakce smí pouze registrovaní uživatelé. Pokud jste zaregistrováni musíte se přihlásit.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     Další informace

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.