Kupujeme bajk

Kupujeme bajk

Sezóna letních outdoorových sportů je tady a jízda na kole k ní neodmyslitelně patří. Kdo kolo má a je s ním spokojen, je v pohodě. Kdo ho nemá a nechce, taky. Ale jestli kolo nemáš a chceš ho, popřípadě máš, ale je pro Tebe utrpením každý ujetý kilometr, věnuj chvilku přemýšlení, jaký bajk si koupit, aby Tě to nestálo majlant a abys koupě později nelitoval.


Před koupí nemotorizovaného jednostopého přibližovadla je potřeba si uvědomit jednu zásadní věc - kolo není mouka. Když kupuješ mouku, jdeš jednoduše po ceně. Když ji mají v jednom obchodě levněji než v druhým, jdeš do prvního a na kvalitu moc nekoukáš. Ostatně, i kdyby stála za prd, není problém koupit jinou. Nákup kola je svojí složitostí, trvanlivostí a trochu i cenou podobný spíš nákupu levnějšího auta. Když koupíš dobře, máš třeba deset let na čem jezdit a vyměňuješ jenom spotřební materiál. Když koupíš blbě, budeš se trápit při každé vyjížďce a v servisech necháš víc peněz, než kdyby sis na začátku připlatil za kvalitnější model.

Zcela univerzální rada ohledně nákupu kola (ať už horského, krosového, městského nebo jakéhokoliv jiného) zní: vyhni se supermarketům! Tam běž třeba pro tu mouku, ale pro kola nikdy. Jo, najdeš tam celoodpružená kola s kotoučovými brzdami i za 5 tisíc, ale rozsype se Ti to dřív, než to dovezeš domů. Najdeš tam i kola renomovaných značek (Author, Scott, Specialized...) za polovinu ceny oproti specializovaným obchodům, ale jejich vyhlášenou kvalitu u nich nečekej. To jen výrobci podlehli tlaku velkých řetězců a vyrobili něco, co je levné. Ale to je z kladů zdejších kol asi všechno. 
Když tuto radu poslechneš a půjdeš velkým obloukem kolem supermarketů, může se Ti stát, že narazíš na velký obchod se sportovními potřebami (Intersport, Sportissimo apod.). Tady je to taky na zváženou. Sice zde najdeš i kvalitnější kousky, často i za slušné peníze, ale v záplavě zboží je nebudeš schopen rozeznat od těch nekvalitních. A místní personál tomu rozumět může, ale taky nemusí. A když tomu rozumí, pak spíš jen uživatelsky, ne profesionálně. 
Pokud se Ti podaří vyhnout se i této nástraze, dojdeš do specializovaného obchůdku s koly. Tam Tě sice na první pohled šokují ceny vystavených modelů, ale tím se nenech zmást a pokračuj dál k typům za pultem, kteří by se Ti měli položit následující otázky:

1) Jaký typ kola chceš? Je jich celá řada. Jestliže chceš jezdit jenom po asfaltkách a svištět si to padesátkou po rovince, budeš chtít silniční kolo. Jestli hodláš jezdit jenom po městě, kde je povrch částečně z asfaltu, částečně z kostek, sem tam nějaká zpevněná písečná cesta, doporučí Ti městské kolo. Pakliže na otázku odpovíš, že chceš jezdit v lehkém terénu, ale nehodláš se pouštět mimo zpevněné cesty, odpovědí ti patrně bude kolo krosové. Pokud jsi dobrodruh, který se značeným cestám spíš vyhýbá a chce jezdit lesem po kamenech, kořenech a výmolech, měl by sis vybrat kolo horské. Nadto ještě existují speciály jako kola na singletrack, na dráhu, BMX apod., ale pokud nejsi vyložený fanda těchto konkrétních disciplín (navíc někým štědře sponzorovaný), byla by blbost si je pořizovat.

2) Kolik peněz chceš utratit? To je opravdu důležitá otázka, protože určuje, jaké technologie budou pro Tebe dostupné, popřípadě jakou doplňkovou výbavu zvolit. Jestli chceš do kola vrazit deset tisíc, nemá smysl přemýšlet nad odlehčeným kompozitovým rámem, ale budeš se muset spokojit s dnes standardním duralem (který byl ještě před deseti lety jako tučně připlácený nadstandart). V této cenové hladině bych taky vůbec nepřemýšlel o odpružení kola, namísto toho bych se poptával po pevných konstrukcích, které jsou odolné vůči nárazům a opotřebení. Rozloučit se taky můžeš s kotoučovými brzdami, které pokud už by na takto levném kole byly, byly by tu jen pro parádu; ostatně pro běžnou rekreační jízdu jsou klasické V-brzdy dostačující. Za deset kolíků tedy nečekej extra vybavení, ale rozhodně za tuto cenu můžeš dostat velmi kvalitní kolo, které Ti vydrží hromadu let, když se o ně budeš hezky starat.
Když dáš těch tisícovek patnáct, rázem budou dostupnější kotoučové brzdy, snad i odpružené přední vidlice, ale rozhodně se poraď s prodejcem. I za patnáct táců se totiž dá koupit naleštěný kšunt.
Jestli sis našetřil (nebo Ti přispěli rodiče) 20 až 25 tisíci, Tvůj bajk už bude opravdu na úrovni. Můžeme přemýšlet o karbonovém rámu, u horských kol o perfektní odpružené vidlici nebo levnějším celoodpruženém kole. Nutno doplnit, že pokud je pro Tebe ježdění na kole jen okrajovým zájmem, ne nesmyslné do něj vrážet takové peníze. Bajky za dvacet a víc tisíc se opravdu vyplatí jen někomu, kdo za rok najezdí bez mrknutí 500 a víc kilometrů.
Za kolo se dá pochopitelně utratit i víc, částky kolem padesáti tisíc nejsou takovou raritou, kola dražší sto tisíc už pak jsou fakt jen pro fajnšmekry. Nepřepokládám však, že bys do kola chtěl takovou sumu vrážet. A pokud jo, pak se jistě v problematice orientuješ líp než já a tyhle řádky číst nepotřebuješ :)
Jestliže přijdeš do obchodu s pěti tisíci, asi si tam nic moc nekoupíš. Ale pokud se Ti prodejce vysměje, tak je namyšlený tupec. V takovém případě by Ti měl poradit, kde se dají koupit zánovní nebo kvalitní ojetá kola, popřípadě Ti říct, na co si dávat u koupě levného nového kola největší pozor a jaké komponenty se dají časem případně levně opravit nebo vyměnit. I za pět tisíc se totiž dá sehnat kolo, které Ti bude sloužit léta. Jen to dá víc práce.

3) Kolik kilometrů ročně najezdíš, jakým stylem jezdíš a jaká je procentuální skladba povrchů, po kterém se pohybuješ? V případě, že ročně s kolem nalítáš tolik, co messenger se služebním kombíkem, pak Ti asi prodejce doporučí kolo, jehož hlavní přednost tkví ve spolehlivosti a odolnosti. Jestli máš kolo na dovolenou a občasné víkendové projížďky, bude Ti prodavač nabízet spíš kolo, které poskytuje dostatek komfortu při jízdě. Výslednou podobu kola doladí i to, jestli chceš jezdit opravdu jenom v terénu nebo opravdu jenom po silnici nebo jaká je vlastně členitost terénu, do kterého hodláš jet. Podle toho si pak můžeš vybrat trochu terénnější nebo naopak trochu silničnější krosové kolo, popřípadě z klasického horáka změnou opláštění udělat víc kros... Možností doladění kola je nepřeberné množství. Záleží na tom, jak moc se tím chceš Ty a prodavač na krámě věnovat.

Po zodpovězení těchto otázek budeš mít výběr třeba z pěti šesti kol. V tento moment Ti prodejce pomůže vybrat velikost rámu (kterou je stejně nejlepší si vyzkoušet při jízdě, ovšem už jsem si dlouho kolo nekupoval, tak netuším, jestli už se zkušební jízda stala standardem nebo jestli je pořád jako před patnácti lety naprosto nepřípustná...) a následně se pustíte do výběru jednotlivých modelů, případně doplňkových komponentů. Obecně by to mělo být tak, že v první řadě Tě zajímá rám, protože na tom celé kolo stojí a jeho výměna je nejnákladnější; potom vidlice, střed, přesmykač, přehazovačka, pastorky, ráfky a další komponenty podle jejich důležitosti a složitosti výměny. Jestli na to půjdeš při výběru kola opačným postupem, dost možná dřív nebo později spláčeš nad vejdělkem, respektive nad rozbitým kolem.

Možná Ti přijde, že to je zbytečně drahé a komplikované na to, že jde o obyčejné kolo. Co si budeme nalhávat, počáteční investice levná není. Ale oproti jiným sportům je pořízení kola na dlouhou dobu investicí taky poslední. Sporty jako hokej nemá smysl komentovat, ty patří k finančně vůbec nejnáročnějším koníčkům. U lyžování nákup vybavení taky přijde minimálně na deset tisíc, nadto si platíš vleky, zájezdy do hor... A když hraješ fotbal a prošoupeš troje kopačky za rok, po několika letech se na cenu toho kola dostaneš taky.

Tak pokud jdeš do toho, přeju vydařený nákup a dlouhá léta spokojeného ježdění!


Dotazník není zadán


Napište svůj názor

Psát reakce smí pouze registrovaní uživatelé. Pokud jste zaregistrováni musíte se přihlásit.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     Další informace