Férofka

Férofka

Fair trade

je značka, kterou už mnozí z Vás určitě znají. U nás se prodává např. v obchůdcích "Na Zemi" v DMku nebo v jiných vybraných prodejnách a přes internet. Jde většinou o kávu, kakao, čokolády, koření, košíky a jiné orientální zboží. Při nákupu těchto výrobků si určitě povšimnete vyšší ceny, často však člověk pokrčí rameny a řekne si: "No co, jde to na dobrou věc, tak jim přispěju." Jenže vyšší cena nemusí být vždy danná jen dobročinností výrobku - u Fair trade určuje cenu především kvalita. Neodvažuji se zde srovnávat Euroshopper mléčnou s Mascao mléčnou, Nescafé s Africafe, Pickwick ranní s Kilimanjarem nebo Fidorku s Fairretou, ale okuste sami a zjistíte, že u Fair traide je kvalita "jinde". Cenově jsou pak výrobký úměrné - férofka - FT(Fair trade).

Navštívili jsme Ugandu

Ve skratce jde tedy o toto:

"V rozvojových zemích lidé pěstují plodiny a vyrábějí zboží, v rozvinutých zemích lidé tyto plodiny i zboží spotřebovávají. Spotřebitel nakupuje a producent má obživu. Zní to dobře?

Realita je často jiná. Pěstitelé, řemeslníci a zaměstnanci v rozvojových zemích pracují za podmínek, které si jen těžko dovedeme představit. Mzda, který nestačí ani na základní životní potřeby, nebezpečná práce bez ochranných pomůcek, dětská a otrocká práce. To je jen příklad.

Transport2NaZemi hledá východiska z této situace a snaží se je prosazovat nejen mezi spotřebitelskou veřejností, ale také na úrovni veřejné správy. Věříme, že správná rozhodnutí existují - příkladem takového rozhodnutí může být právě fair trade.

Fair trade je způsob obchodu, který dává pěstitelům, řemeslníkům a zaměstnancům v rozvojových zemích příležitost, aby se uživili vlastní prací za důstojných podmínek."

(zdroj: nazemi.cz)

Co z toho vyplývá? FT není žádná charita! FT se snaží pomoci, kde je třeba a jak je třeba. FT svým klientů (myšleno pšestitelům v rozvojovýh zemích) nedává nic zadarmo. FT nedává nic zadarmo ani nám (kupujícím). FT je férofka.
Vypadá to všechno, až moc ideálně, že? Není se čemu divit je dobré se informovat, co nejvíce. Co se týče jakýchkoli charit, veřejných sbírek, beneficí, déemesek jsem vždy velice skeptický. I o FT částečně pochybuji. Nicméně pokud chce člověk někde přímo finančně pomoci musí si umět vybrat. Jedno z hesel FT dokonce hlásá "Můžeš si vybrat!"

Vyberte si:

Magnet na lednici z I.P.Pavlova za 40,-, kterým prý zachráním dětské domovy (jakkoli mi tato zařízení nejsou systémově sympatická) a který prodává paní s velice zvláštní průkazkou a vlastně neví, co se s penězi bude přesně dít. Nicméně na magnetu je dalmatin a srdíčko a na lednici bude držet opravdu dobře.
VS.
Kávu Tatawelo o které FT tvrdí to, co o všech svých výrobcích (viz výše), navíc dostávám odborné informace o původu a přípravě kávy a také se mohu na etiketě dočíst toto: "Pěstitelé dostávají za 1 kg kávy Tatawelo 2,50 euro, což je v průměru 4 - 5krát víc, než jaká je běžná cena na místním trhu (data z roku 2004). Konečná cena kávy je složena z těchto položek:

  • cena placená přímo producentovi (32%)
  • náklady na údržbu a rozvoj společnosti zpracovávající kávu (4%)
  • zpracování, skladování, přeprava (20%)
  • pojištění zásilky kávy, distribuce (10%)
  • marže vývozce (10%)
  • velko- a maloobchodní marže (24%)"

Dejte mi vědět, jak jste se rozhodli, já si mezitím dám to kafe.

 

Eliáš

 

 


Dotazník není zadán


Napište svůj názor

Psát reakce smí pouze registrovaní uživatelé. Pokud jste zaregistrováni musíte se přihlásit.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.